Vieremän Koiton historiaa

Vieremän Koiton historia alkaa 1908, jolloin Vieremälle perustettiin nuorisoseura. Tämän seuran alaosastoksi perustettiin voimistelu - ja urheiluosasto. Alaosaston nimeä pohdittaessa oli eräs kokousedustaja ehdottanut; kun Iisalmessa on Visa ja Vesa sekä Sonkajärvellä Pahka niin eiköhän Vieremälle sopisi Oksa. Kokous hyväksyi esityksen.

Vuonna 1911 ehdotettiin että perustettaisiin nuorisoseurasta erillään oleva voimistelu - ja urheiluseura.

Ehdotus käsiteltiin nuorisoseuran vuosikokouksessa helmikuussa 1912. Asia etenikin ripeästi ja elo - syyskuun vaiheessa 1912 pidettiin perustavakokous. Tässä kokouksessa seuran nimeksi päätettiin yksimielisesti Koitto.

Vuosien varrella Koiton väreissä on kilpaillut lukuisia menestyneitä urheilijoita. Yleisurheilussa menestyksekkäin koittolainen on Timo Huttunen jonka parhaat saavutukset ovat keskipitkiltä matkoilta.

Timon ennätykset: 400m 50,7 , 800m 1.51.7 , 1000m 2,24,4 ja 1500m 3,48,4 ovat tänä päivänäkin kunnioitettavia aikoja. Kilpailusaavutuksista esimerkkinä mainittakoon 1964 käydyt Kalevan Kisat, joissa

Timo oli 1500m juoksussa kolmas samalla ajalla Olavi Salosen kanssa. Aika oli 3.50.1. Voiton vei Olavi Vuorisalo.

Hiihto on vuosien saatossa ollut Koiton suosituin urheilulaji. Olli Remes ja Olli Huttunen olivat mukana talviolympialaisten sotilaspartiohiihdossa Garmisparttengirhenissä 1938. Partio sijoittui toiseksi 11 sekuntia Italialle hävinneenä. Valitettavasti sota katkaisi molempien Ollien lupaavan hiihtouran. Ylipäällikkö myönsi Olli Remekselle Mannerheimin Ristin vuonna 1941. Koitto kunnioittaa molempia hiihtäjiä vuosittain järjestettävillä Ollin Hiihdoilla.

Nykyään seuran ohjelmassa ovat edelleen vahvana hiihto ja yleisurheilu. Uutena lajina mukaan on tullut soutu. Kohiseva Kokka tapahtuma kerää vuosittain satoja innokkaita soutajia Vieremälle.

(Lähde: S.A Hukkanen, Vieremän Koitto 1912 - 1972)